La creació audiovisual és una eina per motivar els alumnes i perquè aprenguin jugant
“Quan vaig preguntar als meus alumnes què volien ser de grans, la majoria va respondre el mateix: youtubers”. Elena Vercher, professora de l’escola Cal·lípolis de Tarragona, va veure clar com motivar-los en les seves classes de plàstica: podia ensenyar-los a crear vídeos.
Vercher inicia les classes animant els alumnes a moure’s per l’aula amb música i a parlar amb els companys perquè es relaxin. Llavors comença l’aventura: la professora divideix l’aula en grups i planteja diferents reptes per aconseguir que els estudiants treballin en equip per superar-los.
El mètode es diu ‘breakout’ i el defineix com un joc en què cal resoldre endevinalles per avançar.
A les seves classes, els estudiants juguen amb la realitat augmentada (amb l’aplicació Quiver), roden en stop motion amb joguines i mitjançant l’app Stop Motion Studio i fins i tot utilitzen un croma o pantalla d’efectes especials (Chromavid), entre altres activitats.
Així aconsegueix introduir els seus alumnes en diverses “habilitats del segle XXI” com la creativitat, la comunicació, la col·laboració i el pensament creatiu. Segons Vercher, l’ús de noves tecnologies s’ha notat a l’aula: “Els alumnes estan molt motivats amb els vídeos i els agrada escollir els temes”.
Un canal de televisió escolar
Els estudiants són natius digitals i el seu és el llenguatge audiovisual. Això ho saben els professors de l’escola Thau de Barcelona, que han posat en marxa un canal de televisió escolar com a eina pedagògica.
Els professors responsables del projecte es van adonar que la producció audiovisual podia convertir-se en una oportunitat per treballar l’expressió oral i escrita, les competències digitals, la creació artística i el treball en equip.
Thau TV es va convertir llavors en un projecte d’escola que integra tots els actors del centre: els professors organitzen, els pares que treballen en el sector audiovisual comparteixen coneixements amb els alumnes i els estudiants fan la feina.
Ells graven, editen, presenten, fan de locutors, organitzen, componen les sintonies i produeixen. Són ells els que decideixen quins programes volen fer i quins temes han de tractar. “Sóc molt tímid, però amb aquest projecte he après a parlar en públic”, destaca un dels alumnes.
Per muntar el seu canal han necessitat tauletes, amb les quals graven i editen, i un croma verd per substituir el fons si cal. També tenen micròfons, focus i altres dispositius per millorar la qualitat dels vídeos.
Thau Tv, el taller de l'escola @EscolaThauBCN que fomenta l'organització i el treball col•laboratiu #ITworldEdu11 pic.twitter.com/GHaDwRCdZ0
— ITworldEdu (@ITworldEdu) May 16, 2019
L’escola Gem de Mataró també ha explorat les possibilitats de l’audiovisual per motivar els alumnes. Les professores del centre Andrea García i Irene Agea fan servir l’aplicació Genial.ly per construir projectes interdisciplinaris.
“Creem paisatges d’aprenentatge, un mapa visual que enllaça a diferents activitats i continguts amb els quals treballem diverses matèries de manera transversal”, comenten.
Lleno en el workshop del colegio @escolagem para practicar con la plataforma @genially_es que permite crear contenidos atractivos para los alumnos #ITworldEdu11 pic.twitter.com/lF5tPPdm5T
— ITworldEdu (@ITworldEdu) May 16, 2019
Aquestes escoles van compartir els seus mètodes educatius amb altres docents durant el congrés ItworldEdu, celebrat a Barcelona el 16 i 17 de maig. En aquesta cita s’ha parlat d’innovació educativa i del futur de la pedagogia.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English