Créixer, pagar-se els estudis, casar-se, tenir fills, comprar-se un cotxe, una casa, treballar, deixar de fer-ho i cobrar la jubilació. Així podria resumir-se una vida considerada normal per la majoria de gent d’Europa, encara que molts no aconsegueixin tenir-la.
Per poder viure una vida així, és recomanable aprendre conceptes bàsics d’economia domèstica. És millor comprar un pis o llogar-lo? S’ha de contractar una hipoteca? Què vol dir invertir? S’ha de demanar un crèdit per obrir un negoci?
Per aclarir dubtes, l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) i la Unió Europea (UE) van crear un programa educatiu de formació econòmica destinada a alumnes d’institut.
Espanya va ser un dels països que va decidir sumar-se a la iniciativa. Des de llavors, als instituts que s’apunten voluntàriament al programa, alumnes d’entre 16 i 18 anys reben aquest tipus de formació.
Educació per la crisis
L’OCDE i la UE creuen que, si els joves coneixen millor com funciona l’economia i els mercats, podrien evitar-se episodis com la crisis global de 2008.
Els tallers i activitats del programa són impartits per treballadors voluntaris vinculats al sector financer i, al mateix temps, els bancs i entitats del sector col·laboren al desenvolupament del projecte. Això ha aixecat critiques pel conflicte d’interessos que suposa.
Per una banda, perquè el curs ensenya als estudiants a “endeutar-se amb seny”, quan les entitats bancaries obtenen els seus beneficis concedint préstecs, hipoteques, assegurances i plans de pensions.
A més a més, algunes associacions consideren injust que aquesta manera d’explicar l’economia culpabilitzi a les víctimes de la crisis. El fet és que els efectes de la recessió encara no es senten: molta gent no ha pogut pagar la seva hipoteca i el propi banc que els hi prestava diners s’ha quedat amb la seva casa per saldar el deute.
Hi ha alternatives?
Davant del que consideren un “abús” de les entitats bancaries i les firmes financeres, desenes de milers d’afectats de tot el món s’han unit a associacions per defensar els seus drets i reclamar una informació més crítica i transparent.
A Catalunya, per exemple, la Plataforma per una Educació en Economia Crítica i Plural (PLEEC) refusa el programa impulsat per la OCDE i la UE, demanant als centres educatius que no imparteixin els tallers.
Segons el manifest de la plataforma, es tracta d’una educació ideològica que no ofereix alternatives al sistema econòmic vigent: el capitalisme. Com alternativa, proposen que el currículum oficial de les escoles inclogui també un altre tipus d’economia “critica, solidaria, feminista i ecològica”. I tu, què n’opines?.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellà | Català | English