27 desembre 2024
spot_img
27 desembre 2024

Qui va ser Lilly Reich?

Dissenyadora i interiorista, va treballar de manera independent i també al costat de Mies van der Rohe en diversos dels seus projectes arquitectònics, incloent-hi el Pavelló de Barcelona

El Pavelló de Barcelona potser és l’obra més coneguda entre les que va fer la dissenyadora i interiorista Lilly Reich amb l’arquitecte Ludwig Mies van der Rohe. En aquest edifici van desenvolupar un nou estil arquitectònic caracteritzat per la senzillesa, la claredat i el disseny integral de l’espai. 

Sovint es recorda més la figura de Mies van der Rohe, però la veritat és que les aportacions de Lilly Reich van ser essencials en tots els projectes en què van col·laborar, tant en l’àmbit del disseny com de les arquitectures efímeres i dels espais expositius. Així i tot, com tantes altres dones, Lilly Reich ha estat relegada a un segon terme, si no inexistent, en la història de l’arquitectura.

Nascuda a Berlín l’any 1885, Lilly Reich es va iniciar professionalment com a dissenyadora tèxtil i de roba de dona, però aviat es decantaria vers l’interiorisme i l’arquitectura. El 1908 se’n va anar a Viena, on va treballar a la Wiener Werkstätte: una associació d’artistes, arquitectes i dissenyadors que apostaven per integrar totes les arts en un projecte comú, sense distinció entre arts majors i menors. També va treballar breument amb l’arquitecte i dissenyador Josef Hoffmann, un dels seus referents. 

El 1911 es va tornar a instal·lar a Berlín ja com a professional independent. Aquí va entrar a formar part de la Deutscher Werkbund, una associació fundada el 1907 per industrials, arquitectes i artistes que va marcar el disseny industrial alemany, en la qual va anar adquirint cada vegada més responsabilitats fins que en va ser nomenada directora el 1920. 

 

La col·laboració amb Mies van der Rohe

Lilly Reich i Mies van der Rohe es van conèixer a la dècada de 1920, quan ella ja formava part de la directiva de la Deutsche Werkbund. En aquest moment van iniciar una relació professional que es prolongaria fins el 1938, quan Mies van der Rohe va emigrar als Estats Units. 

Lilly Reich i Mies van der Rohe van col·laborar estretament en diferents projectes. Entre els seus projectes en comú s’inclou l’Exposició d’Habitatges Weissenhof entre el 1925 i el 1927 i la Glassraum [Habitació de vidre] del 1927, totes dues a la ciutat alemanya de Stuttgart; el Pavelló Alemany per a l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929; la Vil·la Tugendhat a Brno (República Txeca) entre el 1928 i el 1930, o la instal·lació per a l’Exposició de Berlín del 1931. 

El 1928, ella va ser nomenada directora artística de la secció alemanya de l’Exposició de Barcelona, compartint el càrrec amb Mies van der Rohe per al desenvolupament de tots els seus treballs a Barcelona, com el ja esmentat Pavelló i la famosíssima cadira Barcelona. 

La seva situació a l’Alemanya Nacional Socialista, governada pel règim nazi, no va ser fàcil. No obstant això, a diferència de Mies van der Rohe, Lilly es va quedar a Alemanya durant la Segona Guerra Mundial (1939-1945). En aquests anys va vetllar per la conservació dels dibuixos i esbossos dels treballs conjunts que Mies van der Rohe havia deixat en exiliar-se. Actualment, aquests documents es conserven a l’arxiu Mies van der Rohe del museu MoMA de Nova York

Al final de la guerra, Reich va lluitar perquè Berlín recuperés certa normalitat i va ser la responsable del restabliment de la Deutscher Werkbund. L’associació de disseny finalment es va restituir el 1950, tres anys després de la seva mort el 1947.

Fonts: Fundació Mies van der Rohe, Plataforma Arquitectura

Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula. Pots accedir a la nostra botiga per consultar el catàleg complet! 

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.