31 desembre 2024
spot_img
31 desembre 2024

Per què el Regne Unit d’està quedant sense gasolina?

Els nous acords comercials i migratoris establerts amb el Brexit provoquen l'escassetat de productes i mà d'obra

Diverses ciutats del Regne Unit estan patint la falta de productes als supermercats, de combustible a les gasolineres i de treballadors en diversos sectors. És una de les conseqüències del Brexit, la sortida del Regne Unit com a país membre de la Unió Europea (UE), que es va fer efectiva a principis d’aquest any.

El 2016, el Regne Unit va votar en referèndum a favor de sortir de la Unió Europea. Immediatament es van posar en marxa les negociacions per a definir l'Acord de Retirada i un dels aspectes clau va ser el comerç.

Fins ara, el Regne Unit formava part del mercat comú que comparteixen tots els membres de la UE i que proporciona determinats avantatges comercials: tarifes i impostos comuns, facilitats a l'hora d'exportar o transportar mercaderies entre països, l'ús d'una mateixa moneda…

Després del Brexit, la Unió Europea i el govern britànic havien de tornar a escriure les normes comercials que regulen totes aquestes qüestions. Per això, negocis i empreses tant britànics com de la resta d'Europa han hagut d'adaptar-se a les noves lleis, que estableixen nous impostos i regles sobre el comerç.

Efectes en diferents sectors econòmics

La nova situació té efectes en diferents aspectes de la vida diària. Els camions de mercaderies procedents de la UE ja no poden travessar lliurement la frontera amb el Regne Unit, els tràmits a la duana s'allarguen i el lliurament de productes s’endarrereix. Com a conseqüència, i sumat a l'aturada de producció derivada de la pandèmia, aquest estiu es van veure imatges de prestatges buits en alguns supermercats del país.

L'escassetat d'aliments i el retard en el transport altera el ritme de producció d'alguns productes, però a més també pot provocar una pujada de preus davant la falta d'oferta.

El Brexit també ha afectat el mercat laboral. Les noves lleis migratòries fan més difícil entrar al país i aconseguir una feina, per la qual cosa l'arribada de treballadors estrangers s'ha reduït considerablement. Aquests migrants solien fer les feines menys qualificades i ara falta gent per fer-les. Per exemple, per treballar al camp o conduir camions de mercaderies.

Precisament, la falta de conductors ha perjudicat la venda i exportació de productes britànics. Per exemple, en algunes granges del Regne Unit estan llençant la llet de les vaques perquè no disposen de camions cisterna per transportar-la i es fa malbé. També ha afectat la distribució de gasolina: en assabentar-se de l'escassetat de combustible, molts britànics s'han llançat a posar benzina als seus vehicles i això ha provocat que les gasolineres hagin quedat desabastides a les principals ciutats angleses.

El govern britànic ha anunciat que entregarà més de 10.000 visats de treball temporals per solucionar la falta de mà d'obra al país. Aquesta decisió va en contra de les polítiques del primer ministre Boris Johnson, que sempre ha defensat que el Regne Unit no hauria de dependre de treballadors estrangers, però ha hagut de cedir davant la situació de necessitat.

Brexit: cinc anys de separació

El 23 de juny del 2016 es va celebrar un referèndum al Regne Unit: es va preguntar a la població si volia continuar formant part de la Unió Europea o no. Un 51,9% de la població britànica va votar a favor de sortir de la Unió Europea. Va ser un resultat molt ajustat que va provocar protestes a diverses ciutats, però finalment es va dur a terme el resultat.

Les negociacions entre el govern britànic i els representants de la Unió Europea no han estat fàcils: han estat anys de negociacions durant les quals cada part buscava protegir els seus interessos i els de la seva població. Per exemple, la UE volia protegir els drets dels ciutadans europeus que treballen i viuen al Regne Unit, mentre que el govern britànic volia tenir més control sobre l'entrada d'estrangers al país.

Una de les qüestions més complexes ha estat l'acord comercial i la seva aplicació a la frontera d'Irlanda del Nord. Arran del Brexit, aquesta frontera ha passat de separar dos països membres (Irlanda i el Regne Unit) a ser el límit entre la Unió Europea i un país estranger. En aquest cas, les normes per travessar la frontera i comerciar són més estrictes i això podia provocar tensions i fer ressorgir el conflicte en aquesta regió.

Finalment es va arribar a una solució intermèdia: Irlanda del Nord (regió del Regne Unit) mantindrà la frontera amb Irlanda segons les regulacions de la UE, però quan els productes vagin d'Irlanda del Nord a Gran Bretanya s'imposaran controls suplementaris.

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.