27 desembre 2024
spot_img
27 desembre 2024

El fenomen dels fans a la música pop

Els seguidors de The Beatles van marcar l’inici del fenomen fan

The Beatles ha passat a la història com una de les bandes de rock més famoses de tots els temps. Durant la primera meitat de la dècada de 1960, The Beatles es va convertir en tot un fenomen musical i social arreu del món.

La banda va trencar rècords de vendes amb els seus discs, va omplir estadis amb els seus concerts i va aconseguir congregar a milers de fans en els seus desplaçaments i aparicions públiques. Aquest fenomen es va anomenar Beatlemania.

El fenomen fan o Beatlemania normalment estava integrat per adolescents, majoritàriament dones, que sentien fascinació pels quatre músics que integraven la banda més famosa de Liverpool: George Harrison, John Lennon, Paul McCartney i Ringo Starr. Eres conegudes amb el nom de groupies i d’elles es deia que estaven disposades a tot per tal de compartir un moment d’intimitat amb els seus ídols.

Malgrat que les noies joves acostumen a ser les protagonistes habituals del fenomen fan (i així va passar amb The Beatles), no es tracta d’un fet exclusivament femení ni tampoc juvenil. Existeixen grups d’adults i nois joves que també es defineixen com a fans.

En el cas de The Beatles, hi va haver qui van portar la idolatria fins a l’obsessió. John Lennon va ser assassinat el 8 de desembre de 1980 per un fanàtic que l’esperava davant de casa seva a Nova York (Estats Units). Els seguidors de la banda de seguida van rebutjar la violència.

 

Què vol dir ser fan?

La paraula “fan” prové de l’anglès fanatic i en la seva accepció llatina “fanaticus” significa “un servidor del temple, un devot“. Ser fan d’algú, per tant, és sentir aquesta devoció o passió per la figura d’una altra persona a la qual normalment s’idolatra.

En aquest mateix sentit, el concepte “idolatrar” fa referència a l’acció de valorar i reconèixer les qualitats positives d’una altra persona. Per a la població adolescent, els principals referents mediàtics als quals idolatren solen ser músics, actors i esportistes, en general. Els adolescents, que viuen un període crític de transició cap a l’edat adulta, acostumen a buscar referents personals en famosos.

Els mitjans de comunicació tradicionals (televisió, ràdio i premsa), la literatura, i des de fa una dècada, Internet i les xarxes socials, són els grans impulsors del fenomen fan. En el cas de The Beatles, és important remarcar que van aconseguir traspassar fronteres en una època en què no existien les xarxes socials.

La banda britànicoirlandesa One Direction, la cantant i compositora nord-americana Billie Eilish o la catalana Rosalía són alguns dels exemples d’artistes recents que han convertit les seves carreres musicals en veritables fenòmens de masses.

 

El desenvolupament dels fandom studies

Un grup de noies joves extasiades i nervioses davant l’actuació del seu cantant preferit. Molta gent pot imaginar aquesta escena quan parlem del fenomen fan, però no deixa de ser una imatge estereotipada.

La comunitat universitària defineix el fenomen fan com audiències actives, creatives i compromeses amb un element cultural o una persona coneguda. Els fans volen connectar amb l’artista i l’obra, ja sigui un text, una cançó, una peça teatral o una activitat esportiva.

Segons diferents experts, el fenomen fan sempre ha comportat una mena de prejudici “negatiu” que actualment s’està perdent. En les societats de consum, els grups de fans estan adquirint un major protagonisme i visibilitat social gràcies a les xarxes socials.

Els fandom studies són treballs acadèmics que estudien la formació i el comportament dels fans. Es van començar a desenvolupar durant els anys 80 als Estats Units i han anat agafant rellevància.

Actualment, la majoria d’aquestes investigacions se centren més en el comportament de la “comunitat” o “grup” i no tant del mateix individu.

Junior Report ofereix aquest recurs gratuït durant l’època de confinament. Descarrega el pla de teletreball.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.