26 desembre 2024
spot_img
26 desembre 2024

Res és gratuït a internet

Algunes plataformes i xarxes socials aparentment no costen diners, però els usuaris acaben pagant amb les seves dades personals

Governs de tot el món i empreses de sectors molt diferents acumulen les dades personals de milions d’internautes: els seus gustos i interessos, les seves opinions polítiques, la seva situació econòmica, el seu estat de salut…

Actualment és gairebé impossible navegar per internet sense que aparegui alguna web o aplicació que demani algun tipus d’informació als usuaris. De fet, les dades personals s’han convertit en la moneda més valorada del món virtual.

Quan ens connectem a internet en una cafeteria, quan comentem un vídeo a Facebook, pengem una fotografia a Instagram o consultem el temps que va a fer el cap de setmana… els servidors d’internet i les pàgines web estan recopilant informació.

Amb cada ‘post’ i cada ‘like’, les xarxes socials recopilen informació sobre els usuaris i les seves preferències. (Oli Scarff / AFP)

Xarxes socials, diaris digitals, fòrums, aplicacions per comprar per internet… No cal pagar per registrar-se a qualsevol d’aquestes plataformes (almenys amb diners).

No obstant això, les empreses que proporcionen aquests serveis ens demanen alguna cosa a canvi: el nostre nom, la nostra edat, el nostre estat civil, el nostre lloc de residència, els nostres gustos i preferències…

Aquesta informació pot semblar poc important, però és molt útil i valuosa pels governants i professionals del màrqueting. Gràcies a aquests detalls, prenen decisions que els beneficien: en una campanya electoral o a l’hora de promocionar productes comercials.

Com controlar el tràfic de dades personals?

La recopilació i venda de dades personals d’usuaris és un problema que preocupa molt a les autoritats, perquè pot suposar una violació del dret a la privadesa.

La Comissió Europea vol que els ciutadans tinguin control sobre la seva pròpia informació, per això prepara lleis per protegir als internautes i castigar a les empreses que utilitzen la informació dels usuaris sense el seu permís.

Facebook s’enfronta a una multa milionària per haver permès la filtració de dades personals dels seus usuaris. (Andrew Harrer / Bloomberg)

Un dels problemes principals és que, quan els usuaris d’una xarxa social o servei digital volen deixar la plataforma, moltes vegades no poden esborrar les seves dades i les empreses segueixen utilitzant-les.

Les noves lleis de protecció de dades volen ajudar als internautes a esborrar les seves dades si marxen d’una xarxa social. Però aquesta tasca no és gens fàcil perquè l’univers digital no té fronteres i la informació salta d’un país a un altre sense control.

A més, només es descobreix una petita part de les irregularitats i la majoria de les denúncies d’usuaris no aconsegueixen resposta. Al món d’internet, els gegants tecnològics com Google, Facebook o Twitter són més poderosos que qualsevol govern.

Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula. També ofereix recursos d’educació mediàtica per fomentar la lectura crítica dels mitjans de comunicació. Consulta la nostra pàgina web!

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.